Salt och mineraler

Hej!


Har du någongång känt ett sug efter salt?
Alltså inte som i någon godis eller liknande utan verkligen salt. En varm sommardag eller efter hård träning exempelvis.
De tillfällen kroppen känner ett sug efter salt ska vi lyssna. Vi ska vara tacksamma för att kroppen kommunicerar med oss och berättar för oss vad den behöver. När vi blir sugna på salt försöker kroppen berätta för oss att vi behöver eller saknar mineraler.

Förr i tiden när vi saknade mineraler blev vi likt nu sugna på salt för förr innebar salt ett stort naturligt tillskott på mineraler. Idag känner vi fortfarande sug efter salt men med skillnaden av att dagens salt knappt innehåller några mineraler. Med dagens salt menar jag det traditionella bordssaltet. När vi saltar maten (med bordssalt) så upplever vi ändå att vi blir nöjda, för suget på salt släpper ju. Trots att vi inte får i oss den mängd mineraler vi behöver? Jo smaken på salt lurar kroppen att tro att den får i sig vad den behöver. Suget på salt försvinner men de övriga symptomen på bristen kvarstår, eller uppkommer strax därefter. 

Många som börjar med LCHF får abstinensbesvär med stickningar och kramp i ben eller huvudvärk för att nämna några exempel. Dessa besvär beror på mineralbrist som uppstår när du förlorar mycket vätska (som innehåller mineraler). Vätska förlorar du början när du övergår från kolhydratrik kost till kolhydratsreducerad kost eftersom kolhydrater binder vätska, och när kolhydraterna reduceras så håller ju inget upp vattnet. 

I LCHF kretsar och i LCHF-forum säger många "Ta en saltshot" för att besvären ska minska och en del upplever god effekt av att ta vanligt bordssalt som salttillskott medan andra inte upplever någon effekt alls.
De som upplever effekt har troligtvis inte förlorat så mycket mineraler och då räcker den lilla mängd som finns i bordssaltet för dessa personer medan de som inte känner någon effekt troligtvis har en större brist på mineraler och behöver en större mängd än vad bordssaltet innehåller.

Så hur får jag i mig mineraler om det vanliga bordssaltet inte räcker?

Som tur är så finns det flera salter på marknaden som naturligt innehåller mineraler. De har det bästa innehållet av mineraler är: 

Himalayasalt
Himalayasalt är naturligt mineralrrikt och är ett obearbetat salt som innehåller spårämnen och mineraler. Saltet är speciellt rikt på magnesium. Magnesium brukar vara en av de salter som påverkar stickningar och kramp i benen. Saltet har en lätt rosa färg, är oraffinerat och är innan det utvinns fritt från föroreningar och mänsklig påverkan.

Havsssalt
Havssalt är naturligt rikt på jod och har en salthalt på ca 55-60 procent. Resten är spårämnen, mineraler och fukt. 
Havssaltet bör bara oraffinerat för att saltet ska vara rikt på minneraler. 

Örtsalt
Örtsalt är naturligt rikt på mineraler och spårämnen och om örtsaltet innehåller kelp, som är en havsväxt så är saltet även naturligt rikt på jod.

Skulle du kombinera de tre salterna får du i dig mineraler som du behöver förutom selen som tyvärr inte finns i salt. Selen däremot finns i paranötter och det räcker med att du får i dig tre stycken paranötter per dag för att få i dig dagsbehovet av selen.

Gör ditt eget mineralrika bordssalt!

Blanda lika delar av de tre salterna och häll upp i en burk som du kan använda som bordssalt.
Gör en stor sats eller mindre satser i omgångar.

Jag brukar göra:

1 dl Himalayasalt
1 dl Havssalt oraffinerat
1 dl Örtsalt med kelp

Häll upp i en burk och använd detta som ditt bordsalt och i din matlagning. Du behöver ju få i dig alla mineraler dagligen så att blanda de tre olika saltsorterna är ett enkelt sätt för dig att få i dig de mineraler du behöver. Plus selen :).

Har du huvudvärk, stickningar eller kramp kan du testa att antingen ta en saltshot (likt tequilashots) eller blanda 1 tsk salt i vatten och drick. Får du effekt inom tio minuter så hade du antligen mineralbrist.

 







mytaste.se