Överleva påsken

Hej!

Nu står påsken innanför dörren och för en beroendeperson är det ett extra moment att vara försiktig, vaksam och tyvärr en högtid med många triggers. En utmaning för oss beroendepersonligheter, framförallt oss mat- och sockerberoende.

Så hur överlever vi? 
Jag har hittat några metoder för hur jag klarar av högtider när suget blir extra stort.

Firar jag påsk hos någon annan (eller annan högtid för den delen) så ringer jag till värden för bjudningen och informerar att jag äter en specialkost och att de inte behöver göra något specifikt för mig. Ofta brukar värden vilja bjuda på någonting och då brukar jag säga att jag äter det som jag kan, men att jag antingen tar med mig annan mat, eller äter innan jag kommer. 

Jag förbereder mig innan kalaset med träning för att vara högt i mina hormonnivåer och således kunna stå emot alla freselser som kommer. Träning behöver inte vara högintensivt, det kan räcka med en promenad.

De senaste månaderna har jag även byggt upp ett relativt stort nätverk av beroendevänner som jag nu kan ta hjälp av inför högtiden. 
Jag har några att ringa men också många chattgrupper där jag kan vara aktiv när det blir extra jobbigt, eller stötta andra om de har det jobbigare än vad jag själv har.

Tillsammans är vi starka. 


Motgångar

Hej!

När motivationen finns. När orken finns och när allt flyter på är det enkelt att hålla sig på banan med kosten.
Men vad händer när vi möter en motgång? När vi står inför en kris? Eller är mitt uppe i en kris? Hamnar i blåsväder?

Många av oss är vana att hantera tuffa känslor med mat, med socker, med ätande, drickande eller nikotin.
För det funkar ju! Det dämpar den värsta udden av våra känslor och gör att vi kanske orkar med att ta oss igenom motgången eller krisen. Eller?
Kan vi genom att dämpa känslor fullt gå igenom motgången? Eller kommer vi att behöva längre tid för att hantera våra känslor om vi dämpar dom med våra droger? Eller kommer drogerna hjälpa oss att förtränga så att vi inte fullt får bearbeta det som vi behöver?

Att ta tag i sin motgång eller kris som abstinent gör att alla känslor är ofantligt mycket mer intensiva än om vi dämpar dom med vår drog. Men som abstinent är vi är fullt öppna och mottagliga för att hantera situationen ordentligt. 
Gör det ont? Är det jobbigt?
Ja. Ja. Och ja. Men när du väl tagit dig igenom en motgång med alla de intensiva känslorna tror jag att du lättare tar dig vidare. Jag tror att genom att dämpa känslorna så flyr du en aning. Inget dömande i hur vi hanterar våra kriser och motgångar. Jag har ätit på väldigt många motgångar tidigare. Det har dämpat för stunden men ser jag tillbaka så har det i och med tröstätandet antingen inte bearbetats eller tagit betydligt längre tid än tidigare. 

Vad jag lärt mig är att genom abstinensen så fungerar jag. Jag kan ta mig igenom jobbiga stunder på ett snabbare sätt, ett effektivt sätt och på ett öppet sätt. 
Ett skitjobbigt sätt eftersom jag är öppen med alla känslor och det gör så ont och motgångssmärtan kan bli så intensiv att den får mig att tro att jag fysiskt kommer att avlida.
Men det är viktigt att känna. Det är viktigt att bearbeta och det är viktigt att vara öppen. Ärlig. Mot dig själv. Då kan du bli starkare och komma ut ur en kris mer stark än innan. Du har tillåtit dig att bearbeta, att känna, att finnas och allt därtill. 

Så hur gör man?
Prioritera din abstinens.
Ring vänner, gråt, känn känslorna. Gå inte till affären om du inte måste, om du absolut måste så skriv en lista som du håller dig till. Ring någon under tiden du handlar. Vill du inte vara ensam så berätta för nära och kära hur du känner och att du behöver stöttning. Inte nödvändigtvis om ditt beroende utan om den kris du genomgår. Stöttning behöver vi. 
Ensam är inte stark, tillsammans är vi starka. 

Att laga bra mat behöver inte vara komplicerat eller ta lång tid

Hej!

Vem sa att LCHF behöver vara avancerad, kostsamt eller ta tid?
Bra val är inte nödvändigtvis vara tidskrävande, avancerade eller kosta skjortan.

Här nedan finns några recept som är ekonomiska, snabba och enkla :)
Gazpacho. Tar ca 15 minuter att tillaga med få ingredienser. Recept finns här!
Receptet är såklart billigast sommartid med tanke på ingredienserna, men en god vegetarisk rätt även på vintern. Eftersom rätten är vegetarisk blir den ju ett billigt alternativ :)
Kycklingben i ugn med valfria grönsaker är en enkel och ekonomisk rätt att tillaga. Senast igår köpte jag 1kg kycklingben för inte ens 25 kr.
Ja tiden för kycklingen i ugnen tar lite tid, men den sköter sig själv och du kan enkelt pyssla med något annat under tiden som kycklingen tillagas.
Restpyttipanna på kålrot, broccolistam, morot, lök och kött. Ett smart sätt att ta tillvara på rester i hemmet men göra en god rätt som uppskattas av de felsta. Kika bara in färgerna! Det är en fröjd för ögat!
Vad tar rätten att laga? Kanske 20-30 minuter totalt med hackning av grönsaker/rotfrukter inräknade.
Enkelt enkelt enkelt! Stekt korv med fetaost och smörstekta champinjoner tillsammans med sallad vid sidan. Tog knappt 15 minuter att tillaga och var otroligt mättande! För ett mer ekonomiskt alternativ kan du strunta i avokadon. Fett får du ju i dig genom de smörstekta champinjonerna och näringsämnen finns det gott om i grönsaker. Välj och variera efter behov och önskemål.
lchf - lchfkost - lchfmat

INSTAGRAM

mytaste.se
mytaste.se