Lyckas med din viktminskning

Hej!

Har du försökt gå ner i vikt men inte lyckats?
Ändå är du expert på mat för du har ju testat alla dieter. Du har kanske varit med i viktväktarna, testat svältdieter, fastat, laxerat, käkat piller mm. Allt för att lyckas gå ner i vikt.
Du har haft perioder då allt gått bra men sedan har du ramlat dit igen. Motivationen har trytit och sötsuget har vunnit. Igen. Du har gått tillbaka till de gamla ätbeteendet som gav dig din övervikt eller de extra kilorna som du vill bli av med. 
Du blir ledsen, besviken och arg på dig själv. För återigen har du inte lyckats med din viktminskning. IGEN trycker du ner själv för hur du tycker att du själv har misslyckats.

Så hur gör man då? 
Jag skulle vilja säga att det är enkelt och att det går fort men det är lite mer komplicerat än så.
För att ändra sitt tidigare beteende måste du vara villig att göra en förändring, villig att tillåta dig lyckas och villig att sluta trycka ner dig själv när det går mindre bra.
Börja jobba med dig själv och arbeta för en förändring.


(Detta inlägg handlar om själva viktminskningen)

Börja med att vara ärlig mot dig själv.
Varför vill du gå ner i vikt?
Kan det kanske vara att du vill bli starkare i kroppen, bli normalviktig, för hälsans skull, för självskänslan mm. Det är bara DU som vet varför DU vill gå ner i vikt. 
Vad vill du uppoffra för att lyckas?
Är du villig att ta bort ditt gamla levnadssätt för att lyckas gå ner i vikt? Kan du tänka dig att ta bort det du frossar på idag för att lära dig att äta något annat istället eller helt enkelt avstå? Är du villig att göra detta för att nå dit du önskar?

Väg upp dina VARFÖR du vill gå ner i vikt till hur mycket det är värt för dig att nå dit.
För att illustrera kan jag beskriva mina egna:

Mina varför:
  • Jag vill vara nöjd med mig själv i min kropp
  • Jag vill få en sund relation till mat
  • Jag vill orka med livet med mina barn
  • Jag vill vara fri från mitt sockerberoende
  • Jag vill sluta skuldbelägga mig själv och se ner på mig själv när jag inte lyckas

Okej bra. Nu har jag struktererat upp mina VARFÖR. 
Om jag nu ska fokusera på vad jag uppoffrar så kommer jag att fokusera på det negativa. Jag kommer att fokusera på förbud. Exempelvis:
Jag får inte äta socker
Jag får inte fortsätta äta som jag tidigare gjort utan jag måte hålla mig till en matplan. jag får inte xxx, mm.

Istället för att fokusera på mina uppoffringar så kan jag välja att här börja om mitt tankesätt och börja i rätt riktning till att bli mer positiv. 
Istället för att fokusera på vad jag inte får kan jag få kan jag fokusera på vad jag FÅR göra, och vad jag FÅR äta.

Jag får äta:
Protein, fett och kolhydrater. Med större fokus på proteinet och fettet, men en betydligt mindre mängd kolhydrater än vad jag gjort tidigare. Jag får nu istället äta:
Kött
Fisk
Fågel
Ägg
Feta såser
Grönsaker med lågt kolhydratinnehåll (generellt ovanjordgrönsaker)
Naturliga fetter (kokosolja, avokadoolja, smör mm)
Vatten
Te
Kaffe
Nötter


För att komma igång kan jag behöva läsa på lite om den kosthållning jag valt. I mitt fall har det varit LCHF. Naturlig mat med naturliga fetter. 

Gör upp en matplan!
För att inte fokusera för mycket på maten i början kan en matplan vara en utmärkt idé för att komma igång med nya rutiner. Planera in tre ordentliga mål mat per dag, det är vad din kropp behöver i näringsväg men också lagom för att kunna få till en viktminskning.
. FRUKOST . LUNCH . MIDDAG .
Däremellan går det fint att dricka vatten, te och kaffe. Gärna med kokosolja i för att hålla sig mätt.
 

Nu är det dags att komma igång! 
Hitta recept, skriv en matplan och följ matplanen.
Fokusera INTE på vad du inte får äta, utan tänk att du istället äter God mat som är bra för din hjärna och kropp. 
Tänk på var du vill komma, tänk på dina varför. 
Tänk att du klarar av det, du är huvudrollen i ditt liv och du behöver ta plats, få tid och kärlek. Din kropp behöver få kärlek. 

Hur sammansätter du en måltid då? Utgå ifrån handflatemodellen. Ta och titta på din egen handlata och utgå ifrån den. En handflata med protein i form av kött, fisk, fågel eller ägg. En handflata med grönsaker som växer ovanjord och sedan 1-1,5dl fet sås till. Klart.

I början kan du uppleva massa konstiga känslor i kroppen. Du kan må dåligt och få abstinensbesvär när du tar bort kolhydrater och socker ur din kost. Kroppen kommer att reagera. 
Eftersom vi människor är unika kan vi reagera på olika sätt. En del känner inte av när kroppen reagerar och börjar ställa om sig till fettdrift istället för kolhydratdrift. För andra är reaktionen väldigt stark och man känner abstinensbesvär utan dess like. Inget av de båda är fel eller konstiga. Det viktiga att komma ihåg är att det går över, det är en omställningsfas och att det blir bättre.
Fokusera på dina VARFÖR. 













Viktminskning - lchf - lchfkost - viktminskningmedlchf
mytaste.se