Enkel mat

Hej!


Den senaste veckan har jag fått många meddelanden framförallt via Instagram med följare som frågar efter "Enkel mat".
Mat som går att laga när motivationen är i botten eller stressen ligger på efter en lång arbetsdag. 
"Hur ska jag tänka?"


Egentligen är det ganska enkelt. 

- Välj en proteinkälla efter önskemål (fågel, fisk, kött, ägg)
- Välj grönsaker som du tycker om. Ovanjord om du vill gå ner i vikt, om du äter för hälsa kan du även äta rotfrukter.
- Lägg till valfri fettkälla, (kryddsmör, avokado, en krämig sås mm)


Jag själv brukar se till proteinkällan först för att sedan lägga till något grönt vid sidan. Ibland tillagar jag mina grönsaker och ibland äter jag dom råa. Ett grymt tips för den som vill att det ska gå fort är att köpa en färdig grönsaksmix. Vi middagen sköljer ni bara grönsakerna och lägger upp på tallriken. Klart!

Ta protein, grönsaker och fett som du tycker om. 
Testa att byt proteinkälla till en av dina paradrätter, eller testa några nya grönsaker i en rätt du brukar göra. Det kan bli spännande nya kombinationer :)


Några av mina enklaste rätter nedan:
Korv med hög kötthalt samt smörstekta grönsaker, haricots verts, vaxbönor och avokado.
Tog ca 15 min att tillaga.
Kycklinggryta med sallad vid sidan.
En kycklinggryta med kyckling, paprika, soltorrkad tomat och kokosmjölk.
Tog ca 30 min att tillaga.
Allmänt ihopkok med valfritt kött och valfria grönsaker stekta i smör. Sköljd ruccola vid sidan och avokado.
Tog ca 15 min att tillaga.


lchf - lchfkost - lchflunch - lchfmat - lchfmiddag
mytaste.se