Det gäller att tänka positivt

Hej!


Så länge jag kan minnas har jag fått höra att det "gäller att tänka positivt". Eller att "positivt tänkande är bra" men jag har aldrig riktigt fått förklarat för mig varför.
Jag fick till mig att "genom att tänka positivt så mår vi bättre".
Men hur? Jag fick aldrig riktigt svaret på hur det positiva tänkandet kunde påverka resten av kroppen.

Nu, vid snart 30 års ålder har jag ÄNTLIGEN fått reda på och fått en förståelse för hur det påverkar kroppen.
Så åter till hur?

Jo. Varje tanke vi tänker påverkar vår kropp.
Tänker vi negativt om oss själva så reagerar kroppen på det. Hur?
Jo kroppen reagerar med stress. En elak tanke om oss själva och vår kropp reagerar genom att tro att vi är stressade.
Våra moderna tankar är inte synkade med vår biokemi. En grottman eller grottkvinna skulle aldrig klanka ner på sig själv utan skulle bli stressad om hen blev jagad och riskerade att dö. Inte för något annat onödigt. 

Idag då? 
Jo idag ser vi oss själva i spegeln och klankar ner på oss själva, är elaka mot oss både framför spegeln eller när vi råkar göra bort oss. Vi råkar titta konstigt, få en märklig blick av en annan eller säger något tokigt på föredraget, i klassrummet eller på jobbet.
En tanke och vi går direkt in i stress. Våra onda tankar "belönar" oss med stress. Vår kropp tror att vi blir jagade.

Den naturliga reaktionen om vi är jagade är ju att springa iväg, att fly och rymma och vi lämnar naturligt stressen och blir trygga. Ändå är det få av oss som faktiskt tränar efter en stressig dag på jobbet. Om vi klankat ner på oss själva är vi dessutom sällan sugna på att träna efteråt. Detta trots att vår kropp tror att vi blir jagade och gör sig beredd på att fly.

Så om vi istället tänker positivt, rör på oss efter stressiga arbetsdagar så kan vi må mycket bättre. Vi kan lämna vårt stressade nervsystem och gå in i vårt lugna nervsystem, vilket är en förutsättning för oss att bli lugna, trygga och få resten av kroppen att fungera.
Det mesta i kroppen fungerar bäst när vi inte stressar. Blod och energi till musklerna fungerar förstås bäst vid stress eftersom kroppen förbereder sig på att fly snabbt, men om blod och energi går till musklerna hur ska då exempelvis vår mage fungera när vi stressar?

Så börja med dig själv.
Även om du till en början kan behöva "fake it until you make it" så intala dig själv dina positiva sidor. Kommer det en elak tanke mot dig själv så kontra det med en positiv. Försök att bygga upp dina positiva sidor och bygg vidare på dom.
Du är värd att tycka om dig själv för ditt eget bästa, för det påverkar tyvärr inte bara din psykiska hälsa, utan hela din hälsa.

(null)
Jag har tex börjat med att ta kroppsbilder på mig själv och istället för att se ner på mim kropp så hyllar jag den. Ser upp till den och lär mig att tycka om den. 
mytaste.se